Direct contact? Bel: +31 (0) 35 2008 200

Home > Over ons > Remarketing > Veiling & Remarketing

Autoveiling & Remarketing

Een autoveiling als verkoopmethodiek voor de remarketing bestaat al tientallen jaren in live vorm. Rond 2002 deed in Nederland de online autoveiling zijn intrede. Voorloper op dit gebied waren Autoveiling.nl en Fleetselect online autoveilingen. De autolease branche had het meest interesse in internet autoveilingen. Als je geen online autoveiling kennis had dan liep je echt achter.  Een online autoveiling maakte het mogelijk om op een efficiënte manier zaken te doen met zowel grote als kleine handelaren.

Waarom groeiden de autoveiling aanbieders zo snel?

De doorbraak van de online autoveiling had diverse oorzaken:

  • De toenemende file problematiek in Nederland. Het live bekijken van auto’s werd tijdrovend en had een hoog afbreukrisico. Het bezoeken van een autoveiling of verkoopterrein was dus zeker niet altijd succesvol.
  • Internet werd snel en goedkoop waardoor de digitale beschrijving van voertuigen maar ook een live autoveiling op eenvoudige wijze mogelijk werd.  
  • Digitale fotografie werd in snel tempo steeds beter en goedkoper. Het professioneel beschrijven van een auto met als doel een autoveiling werd eenvoudig.
  • Groei van de auto export. Het elimineren van reistijd was zeer welkom voor buitenlandse kopers. Velen volgen autoveilingen buiten het thuisland via het internet.
  • Fiscale mogelijkheden bij auto export. Als gevolg van de teruggave mogelijkheid van de rest BPM bij export was er vanuit het buitenland een stijgende interesse in onze auto’s zeker als auto’s netto werden geprijsd op een online autoveiling.

Is er verschil tussen een autoveiling en andere verkoopmethodes?

Inmiddels zijn de meeste verkoopprocessen dusdanig gedigitaliseerd en commercieel doorontwikkeld dat er geen echte scheidslijn meer is tussen een autoveiling en andere remarketing methodes. De meeste methodes kennen immers een competitie element tussen kopers binnen een tijdsbestek.

Autoveiling en concurrentie

De voorlopers op het gebied van autoveiling hebben gediend als een gewilde inspiratiebron voor andere partijen binnen de remarketing branche. Veel autoveiling methodieken en processen zijn soms letterlijk gekopieerd en doorontwikkeld; iets waar de de autoveilingbranche al rekening mee hield en op probeert in te spelen met nieuwe innovaties.

Was de online autoveiling disruptief?
 

Door de enorme innovatieslag en efficiency verbetering die een online een autoveiling met zich meebracht is het 100% live veilen enorm afgenomen. In veel gevallen wordt door voormalige aanbieders van 100% live veilingen een combinatie gezocht tussen live en live online bieden.
Eén ding staat vast: de online autoveiling was disruptief voor de traditionele live autoveiling.    

Vi Automotive kent iedere hoek van de autoveiling branche en is u graag behulpzaam in uw besluitvorming rondom strategie, beleid en uitvoering van autoveilingen.