Direct contact? Bel: +31 (0) 35 2008 200

Home > Over ons > Remarketing > Used Car Management

Used Car Management

Waar een gebruikte auto vroeger werd gezien als een noodzakelijk kwaad om een nieuwe auto verkopen, is Used car management nu een profit center. Deze tak binnen de automotive retail ontwikkelt zich razend snel. Used car management is een vak, en een auto dealer bedrijf doet er verstandig aan om hier een duidelijk beleid neer te zetten. 

Keuzes & Used Car Management

De snelheid waarmee used car management zich heeft ontwikkeld en zal ontwikkelen, brengt met zich mee dat de automotive retailwereld wordt geconfronteerd met nieuwe mogelijkheden, op basis waarvan er steeds opnieuw keuzes in used car management moeten worden gemaakt. Vaak zijn dit lastige keuzes omdat nieuwe mogelijkheden ook betekent dat er vaak afscheid moet worden genomen van gewoontes en beperkende overtuigingen. "We doen het al jaren zo" en "het is toch altijd goed gegaan"? Hier geldt het welbekende gezegde ''als je doet wat je altijd hebt gedaan dan krijg je wat je altijd hebt gekregen". De vraag is dan, was het voldoende en blijft het voldoende voor de toekomst? 

Used Car Management & Technologie

Het veel bellen rondom inruilprijzen en het zakendoen met een beperkt aantal handelspartners was tot voor enkele jaren terug veruit de meest gehanteerde procedure rondom inruilrprijzen. inmiddels heeft de branche door apps en internettoepassingen de mogelijkheid om auto's snel te kunnen inspecteren. Vervolgens worden binnen ''een kop koffie'' de biedingen verzameld zodat de klant, die toch al weinig showroombezoeken doet voordat hij een koopbeslissing neemt, snel en concreet kan worden geholpen. Hierna zijn alle processen rondom dit deelgebied van used car management volledig inzichtelijk als gevolg van de technologie. En dan begint het echte meten en weten binnen used car management. 

Used Car management & retail remarketing: de vragen

  • realiseer ik een marktconforme inruilprijs?
  • realiseer ik de inruilprijs op tijd en op het juiste moment (als de klant aan tafel zit)
  • is mijn verkoopteam in staat om auto's goed te inspecteren en te taxeren?
  • hoeveel claims krijg ik van kopers als gevolg van inspectiefouten?
  • hoe snel worden auto's betaald, gehaald en gevrijwaard?
  • realiseer ik een marktconform resultaat?
  • zijn mijn handelaren gemotiveerd om te bieden of juist niet omdat ik ze als ''biedvee'' misbruik?
  •  kloppen mijn KPI's? Denk hierbij aan doorlooptijd, omloopsnelheid, klaarmaakkosten, indirecte kosten en marge
  • zijn mijn processen betrouwbaar of loop ik gevaar als het gaan om belangenverstrengeling en compliance?
  • is mijn used car management beleid in iedere vestiging gelijk of ervaren klanten die meerdere vestigingen bezoeken steeds een andere aanpak. Een consequent beleid met uniformiteit dat ook door de klant als uniform wordt ervaren is minder simpel dan het lijkt!

Used Car Management, inkoop, import, export: de vragen
 

  • heb ik voldoende buitenlandse verkoopkanalen, of blijf ik vissen in de Nederlandse vijver? Export kan binnen used car management zorgen voor een beter resultaat
  • is mijn assortiment used cars in balans met de vraag van mijn klanten in mijn verzorgingsgebied of is er meer actie nodig daar waar het gaat om de inkoop om zodoende mijn used car management beleid te kunnen uitvoeren?
  • beschik ik over voldoende FTE's en vervolgens over voldoende kennis en vaardigheden binnen het team van zowel markten, auto's als procedures om mijn beleidsdoelstellingen inzake used car management te halen?
  • maakt ik in voldoende mate gebruik van de mogelijkheden die import biedt binnen used car management?
  • hoe bouw ik een netwerk van leveranciers uit het buitenland op? 
  • is mijn used car management zo goed dat ik vooroploop in relatie tot concurrenten? 

Vi Automotive & Used Car Management
 

Behoefte aan een partner die samen met jou zorgt voor een heldere strategie, een doelgericht beleid en een uitvoering die zorgt voor resultaat en draagvlak? Neem contact met ons op!