Automotive Retail & Remarketing
Ook in de automotive retail vinden er in hoog tempo veranderingen plaats op het gebied van remarketing. Reden voor veel dealers om hun remarketing strategie te heroverwegen. Dat is zeker nodig want aan de kant van hun doelgroep, de eindgebruiker, verandert er zo veel dat als je hierop als dealer niet inspeelt, de achtertstand snel oploopt met negatieve gevolgen voor het rendement.
Veranderend consumentengedrag
Waar vroeger de orientatie plaatsvond door middel van brochures die in showrooms werden vergaard, vindt de orientatie nu online plaats. 85% van de consumenten gebruikt zoekmachines, 65% kijkt naar video's, 35% bezaoekt merkenwebsites en 21% bezoekt review sites. Het gevolg is minder maar gerichter showroomtraffic. De klant is van veel zaken al op de hoogte dankzij de uitgebreide mogelijkheden op internet en komt na gemiddeld 1,2 showroombezoek tot een beslissing. Alles moet dan in één keer goed, want een tweede kans krijgt de dealer niet. Reden om de remarketing serieus aan te pakken en beleidsmatig rekening te houden met deze ontwikkeling.
Welke vragen zou een dealer zichzelf kunnen stellen?
- Krijgt mijn klant snel, in één keer en tijdens het eerste bezoek de juiste inruilprijs?
- Is mijn remarketingbeleid gebaseerd op een persoonlijke voorkeur of op marktontwikkelingen?
- Hoe snel wordt mijn klant geholpen?
- Bieden alle afnemers op alle auto's of mag men 'sportvissen'?
- Bieden mijn afnemers op al mijn openingsdagen en koopavonden?
- Welk percentage van mijn afnemers neemt de auto niet af?
- Is er voldoende competitie tussen de bieders?
- Heb ik op alle vestigingen een uniform beleid en dezelfde remarketing performance?
- Hebben de hoogste bieders ook een hoger percentage claims?
- Is mijn proces betrouwbaar?
- Hoe goed kunnen we inspecties van gebruikte auto's uitvoeren zodat claims beperkt blijven?
Andere branches
Ook u bestelt waarschijnlijk regelmatig iets online. Bol.com levert dezelfde dag nog, de supermarkt levert de boodschappen aan in uw keuken, en Amazon doet proeven met het bezorgen per drone. Uw klant is dus al door andere leveranciers verwend en verwacht van u hetzelfde.
Vi Automotive kent de retail remarketing en kan u van dienst zijn bij beleid en uitvoering.