Groothandel & Remarketing
In feite is groothandel een vorm van remarketing. Groothandelsbedrijven hebben lange tijd een zeer grote rol vervuld in de remarketing van auto's. Ze vervulden hierbij de volgende functies:
Financiele functie
Grote aanbieders zoals leasemaatschappijen, hebben een groot volume auto's te verwerken. Vanzelfsprekend wil men in dit proces zo snel mogelijk een optimale opbrengst bereiken. Minstens zo belangrijk is het snel betaald kunnen krijgen van deze grote hoeveelheden auto's. De groothandel was hierin een ideale partner, die partijen auto's snel afrekend. Vervolgens werden deze auto's in de weken die volgden verhandeld aan retailers met een veel kleinere bedrijfsomvang. Vaak werden hier ook betalingsafspraken mee gemaakt.
Logistieke functie
Naast werkkapitaal en commerciele slagkracht is een groothandel ook een partner als het graat om het snel verwerken van grote volumes auto's. Denk hierbij aan transport en opslag. Voor veel leasemaatschappijen geldt namelijk dat er een constante aanvoer van ex leaseauto's is. Een week geen ex leaseauto's afleveren leidt tot stagnatie op opslagterreinen die niet heel lang kan plaatsvinden zonder dat er een logistieke ramp optreedt.
Commerciele functie
Groothandelsbedrijven in de automotive zijn gewend aan het wekelijks verhandelen van grote volumes auto's aan retailers en kleinere handelaren. Dit is een specialisme dat niet veel grote aanbieders beheersen. Je kunt dit zien als een echte toegevoegde waarde van groothandelsbedrijven. Inmiddels is deze functie door de komst van bijvoordbeeld internationaal georienteerde en volledig online werkende bedrijven verzwakt.
Efficiency partner
Alle bovengenoemde functies leiden ertoe dat het zaken doen met groothandelsbedrijven leidt tot een eenvoudig en efficient remarketing proces. Langzamerhand zijn er voor grote aanbieders efficiente systemen beschikbaar die het mogelijk maken om bovengenoemde functies te combineren met het zakendoen met kleinere marktpartijen. Hierdoor is de functie van groothandelsbedrijven veranderd. Een auto groothandel zal zich voor de toekomst intensief moeten richten op het bieden van toegevoegde waarde om zodoende voldoende bestaansrecht te blijven houden. In de nabije toekomst zullen we zien of de groothandelsbedrijven in staat blijken te zijn om hun marktfunctie te continueren.