Direct contact? Bel: +31 (0) 35 750 4920

Home > Nieuws > B-to-C Remarketing rukt op in Europa

B-to-C Remarketing rukt op in Europa

B-to-C Remarketing rukt op in Europa

Net als in andere branches wordt ook in de remarketingbranche gezocht naar nieuwe businessmodellen. Een daarvan is de b2c maar daar is wel een aanpassing van de organisatie voor nodig, zoals bijvoorbeeld het opzetten van outletcentra’s. Het was een veelbesproken onderwerp tijdens het Fleet Europe Remarketing-event.

Niet alleen Leaseplan zet in Europa een netwerk van occasioncentra op waar consumenten een ex-leaseauto kunnen kopen. Leaseplan Nederland-directeur Erik Henstra zei onlangs in een interview met Automotive al dat Nederland een remarketing-voorbeeld is voor alle andere 31 landen waar het bedrijf actief is. Bovendien bouwt Leaseplan momenteel een platform waarmee wereldwijd ex-leaseauto’s b2c verkocht kunnen worden.

ALD start b2c-concept Qigo 

Ook leasemaatschappij ALD Automotive kondigde aan een duidelijke b2c-strategie te hebben, aldus Frédéric van Heems, group remarketing director bij ALD Automotive Group. Belangrijke stap daarin is de lancering van het b2c-platform Qigo. Dat platform is nu nog alleen in Denemarken operationeel, maar volgens Remarketing project manager van ALD International, Frederick Bordelanne, wordt dat de komende jaren verder in Europa uitgerold. Nederland heeft nog geen concrete startdatum. “Het uitgangspunt bij het bouwen van Qigo was dat het kopen van een auto net zo makkelijk moet zijn als het kopen van een spijkerbroek”, legt Bordelanne uit. “Alle auto’s worden op dezelfde manier gefotografeerd en hebben de uitstraling van een nieuwe auto.”

Frédéric van Heems, group remarketing director bij ALD Automotive Group, licht de b2c-remarketingstrategie toe tijdens het Fleet Europe Remarketing Forum. (Foto: Fleet Europe)

Van Heems legt uit dat Qigo een aanvulling is op het b2b-remarketingplatform ALD Car Market. “Per jaar verkoopt ALD 242 duizend occasions. Daarvan waren er in vorig jaar 202 duizend aan retailers en 40 duizend aan individuen. We zetten in op nog meer online verkoop b2c en aan berijders. We gaan dan ook al onze outletcentrainrichten op b2c-verkoop. Ook moeten we nog een fysiek netwerk met partners in diverse landen in gaan richten.”Voor het eerst werd ook de Car Remarkering Award uitgereikt tijdens het Forum. RMS Automotive won deze allereerste editie.

'OEM's zijn wakker geworden'

Volkswagen Pon Financial Services (VWPFS) heeft Heycar, een platform voor de remarketing van jonggebruikte auto’s uit het eigen netwerk van Volkswagen, opgezet. Daaruit blijkt dat niet alleen de leasemaatschappijen steeds meer inzetten op b2c, ook OEM’s zijn wakker geworden, stelt Christopher Ley, senior manager bij Deloitte in Duitsland, tijdens het Remarketing Forum. “OEM’s hebben altijd de focus gehad op nieuw, maar zien ook in dat gebruikt meer geld oplevert. Mercedes-Benz heeft nu ook een platform gelanceerd.”

Een ander scenario is volgens Ley ook dat fabrikanten auto’s van cradle-to-grave inzetten. “Dan komt een auto helemaal niet meer op de occasionmarkt, omdat de OEM’s ze de hele levenslijn in bezit houden en inzetten voor bijvoorbeeld deelconcepten of private lease.”

Hoewel OEM’s ook remarketingplatforms lanceren, is dat volgens Ley niet per se een succes. “Tot nu toe zijn de onafhankelijk platforms het meest succesvol. Consumenten willen een multibrand platform en niet voor ieder merk naar een andere website. Dat geldt ook voor apps, mensen willen niet twaalf verschillende merkapps downloaden die fabrikanten de markt op duwen, maar één multibrand-app.”

Remarketing en mobiliteit

Tijdens het Remarketing Forum werden ook macro economische trends besproken die volgens experts invloed gaan hebben op de wereldwijde remarketing. De urbanisatie is daar een van. In Europa is de voorspelling dat in 2020 bijna 75 procent van de inwoners in steden woont. Volgens Christopher Ley, senior manager bij Deloitte in Duitsland, neemt Mobility as a Service (MaaS) daardoor een vlucht. “Maar als we in deelauto’s rijden, wie wil dan nog betalen voor alle extra’s op een auto? Ik denk dan ook dat deelauto’s vooral ‘low cost’ EV’s worden. Niemand gaat de extra’s betalen en overheden zetten in op duurzaam vervoer, waardoor de EV de belangrijkste optie in stedelijk autoverkeer wordt.” Gebruikte auto’s kunnen volgens hem ook prima worden ingezet bij mobiliteitsconcepten. “Er zijn nu nog geen winstgevende deelautoconcepten operationeel, maar tien jaar geleden was autodelen nog een hype, nu gaat het echt gebeuren.” ALD Automotive Nederland kondigde onlangs al aan dat het begin volgend jaar start met het deelautoconcept ALD Sharing. Leaseplan verkoopt Mobility Mixx en gaat autodelen zelf doen.